KADINLARIN OLMAZSA OLMAZI: Ayakkabıları
Her kadın için ayakkabı önemlidir. Her erkek için de, her çocuk içinde önemlidir ama illa kadınlar, ille kadınlar.Kadınlar için ayakkabı, öyle birkaç çift alınıp, yürümek adına kullanılan elzem bir ihtiyaç, birazda şık düşüncesi içinde kullanılan bir gereksim den öte bir şeydir.
Ayakkabı, çok olmalı, şık olmalı, renkli olmalı, dekolte olmalı, yüksek topuklu, düz taban, küçük ökçeli, ince topuklu, platformlu ve daha böyle bir çok tabirler içinde olanlar…Her kadın kıyafetini tamamlayan ayakkabı ister.Çeşitleri çok olmalı ki, renkleri de gardolabındaki giysilere uymalı ki şıklık olsun.Ayakkabının şöyle de bir rahatsızlığı vardır, tiryakilik yapar.Nasıl demeyin. Ciddi – ciddi tiryakilik yapar. Benim kızım bu konuda bayağı mesafe almış durumda.Onun ayakkabılarla muhabbeti bayağı koyudur.
Oğluma gelince; onunda değişiktir. Nasıl değişik derseniz! O biraz markacıdır.“Anneciğim ayakkabı alırken parana kıyacaksın, kaliteli ayakkabı alacaksın ki, bütün gün seni taşıyan ayaklarımıza birde ayakkabıları rahat ettiremezsek büyük sıkıntı çekerler ve bize de çektirirler.”der. Ben bunu bilemedim.
Genç kızlığı adım atar atmaz dar burunlar, sıkı ayakkabılar, dar kalıplar, ayağımı tostoparlak eden,sesimi çıkarmadan yara bere içinde giydiğim ayakkabılardan çektiklerimin devamı hala bu günlere de gelir.
Oğlum haklı… Ayakkabılar, ayaklarımız önemli…Peki, ayakkabı hakkında gidip, beğenim almaktan başka haklarında ne biliyoruz?
Ayakkabı, ayakların yer ile direk temasını keserek yabancı maddelerden ve değişik hava koşullarından koruyan, bunun yanısıra şıklığı tamamlayan her türlü ayak giyeceği.
Bot, çizme, sandalet, topuklu, spor ayakkabı, iskarpin gibi pek çok farklı türü vardır.Genelde “taban” adı verilen alt parça ile “saya” denen üst parçadan oluşur.Ayakkabının yer ile temasında dolayı yıprandığı için taban kalın bir parçadan yapılır.Ayağı saran saya ise deri, kumaş gibi daha ince bir malzemeden yapılır.Ayakkabı çağlar boyunca çok çeşitlilik göstermiştir.
Bunun başlıca nedeni ayakkabıların tropikal iklimden soğuk iklime kadar değişen çeşitli coğrafyaya vemodaya uygun yapılmasıdır. Eskiçağlarda çoğu insan, tabanı deriden ya da tahtadan sandallar giyerdi. Bu tür sandallara Eski Mısırlıların mezarlarında rastlanmıştır. Eski Yunanlıların avlanırken uzun çizme giydikleri görülmüştür, bunun yanında banyoya bile ayakkabı ile girdikleri bilinmektedir. Girit’teki Minos uygarlığı ve Roma dönemlerinde bu tür ayakkabı ve çizmeler kullanılmıştır.
Ortaçağda, ayağı sarması için yumuşak deri ya da kumaştan yapılan ayakkabıların burunları sivriydi.Yolculuk sırasında ise potinler ya da baldırlara kadar çıkan çizmeler giyilirdi.
14. yüzyıl sonlarına doğru öylesine uzun burunlu ayakkabılar üretildi ki, bunlarla yürüyebilmek için ayakkabının burnunu bir zincirle diz kemerine bağlamak gerekiyordu.Daha sonraki tarihlerde ayakkabılara yüksek mantar topuklar eklendi.Ayakkabıyı korumak amacıyla giyilen mantar topuklu şosonlar 1575’te moda oldu.Ama kötü havalarda ya da çok yağışlı bölgelerde tahta tabanlı ayakkabılar da giyiliyordu. Bu tür tahta ayakkabıları (sabo), Hollandalı çiftçiler günümüzde de giymazler
17. yüzyılın başlarında ayakkabıların yerini alan yüksek topuklu uzun çizmeler, evde bile giyiliyordu. Sonraları, dantelli çorapların görünmesi için çizmelerin üst kenarları dışa doğru kıvrıldı.1660’tan sonra siyah, üzeri bağcıklı ya da tokalı, kalkık kare burunlu ayakkabılar çizmenin yerini aldı.Kadın ayakkabıları erkek ayakkabılarının modasını izledi.17. yüzyıldan başlayarak, sivri burun ve yüksek topuklarıyla özgün bir biçim aldı.1720’lere kadar kare burunlu ayakkabılar yaygındı.Bu tarihten sonra bunların yerini yuvarlak burunlu ayakkabılar aldı.1770’lerde üstte geniş kıvrımları bulunmayan uzun çizmeler moda oldu.
18. yüzyılda kadın ayakkabıları saten ya da brokardan yapılıyor ve toka, kurdele ya da fiyonklarla süsleniyordu.Yüksek topuklu ayakkabılar 1790’da tümüyle ortadan kalktı.Sokaklar ve yollar öylesine kötü ve çamurluydu ki, insanlar evden dışarıya çıkarken şosonlarını giymek zorunda kalıyorlardı.
19. yüzyılda kadın ayakkabıları saten ya da kadifedendi ve topuksuzdu. Erkekler ise genellikle düğmeli, bağcıklı ya da yanları esnek çizmeler giyiyorlardı.1860’ların bağcıksız ve yanları esnek yarım çizmeleri çoğu zaman beyaz ipekten yapılıyordu.On yıl sonra yüksek topuklar yeniden moda oldu, çizmeler de yanları düğmeli olarak yapılmaya başlandı.Ayakkabılarda ve çizmelerde hâlâ bez kullanılıyordu, ama ayakkabıların burunları bazen deriden yapılıyordu.
19. yüzyılda kadınlar fabrikalarda ve bürolarda çalışmaya, ayrıca yürüyüş ve bisiklete binmek gibi sporlar yapmaya başlayınca daha sağlam ayakkabılar kaçınılmaz hale geldi.Bağcıklı rahat yürüyüş ayakkabısı Birinci Dünya Savaşı (1914–18) sırasında ortaya çıktı.Günümüzde de ayakkabı yapımında moda önemli rol oynamaktadır.Orta Asya’da Türkler deriden ve yünden giyim eşyaları yapmakta ustaydılar.Çizme ve çarık en yaygın ayakkabı türüydü.Deri çizmenin yanı sıra, yaygın olarak yünden keçe çizme de yapılıyordu.Hükümdarlar kırmızı renkli çizmeler giyiyorlardı.Çizme ata binenler için çok elverişliydi.
Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde ordunun, yönetici sınıfların ve kentli halkın gereksinimlerini karşılamak üzere zamanla ayakkabı çeşitleri çoğaldı ve ayakkabıcılık çok gelişti. Diğer zanaatçıların olduğu gibi ayakkabıcıların da bir örgütü vardı. Üretilen ayakkabıların niteliğini lonca denetlerdi. Ayakkabı satıcıları için kullanılan kavaf sözcüğü, giderek yapımcıları da kapsadı.Kavaflar da çizmeci, yemenici, nalıncı, terlikçi ve pabuççu gibi adlar alırlardı.Osmanlı toplumunda ayakkabı, giyenlerin toplumsal konumuna ve mesleğine göre çeşitlilik gösterirdi. Ev içinde yüzleri atlas ve kadife gibi kumaşlardan yapılmış, üzerleri sırmayla işlenmiş hafif ayakkabı ve terlikler giyilirdi.Dışarıda giyilen deri ayakkabı ve çizmelere de süslenirdi. Topkapı Sarayı Müzesi’nde, ince bir zevkle ve hünerle işlenmiş deri ayakkabı ve çizmeler sergilenmektedir.
Osmanlı dönemindeki ayakkabılar, yapıldıkları malzemeye, biçimlerine ve kullanıldıkları yere göre adlar alırdı. Başmak, cimcime, çapula, çizme, yarım çizme, çedik, çedik pabuç, edik, fotin, galoş,mest, kalçın, kundura, merkub, nalın, sandal, terlik, tomak, yemeni başlıca ayakkabı çeşitleriydi.Genellikle alçak ökçeli ya da ökçesiz, yumuşak deriden yapılan rahat ayakkabılar tercih edilirdi.Dışarıda giyilen ayakkabılardan bazıları mest-ayakkabı gibi iki parçadan oluşurdu.Ayağa giyilen mestin üzerine onu yağmur ve çamurdan korumak amacıyla, önceleri ayakkabı, sonraları da lastik giyildi. Şoson ya da galoş denen lastik ayakkabının içine geçirilerek giyilen mestler, özellikle namazlarını camilerde kılanlarca kullanılırdı.
16.-18. yüzyıllarda İstanbul, Edirne ve Bursa’da ayakkabıcılık çok gelişmişti.19. yüzyıl sonlarına kadar Türkiye’de ayakkabı yapımı tümüyle el işçiliğine dayanıyordu.Beykoz’daki deri fabrikasına 1884’te ayakkabı yapım bölümü eklendi.1933’te Sümerbank’a devredilen Beykoz Deri ve Kundura Fabrikası makineli üretimin yapıldığı önemli bir yerdi.Günümüzde ayakkabı üretimi daha çok özel sektör tarafından gerçekleştirilmektedir.Neredeyse tamamen makinelerle yapılmaktadır.Bir işçi makineyle günde 40–50 çift üretebilir.Elle çalışan bir ayakkabıcı ise günde yaklaşık bir çift ayakkabı yapabilir.Ayakkabı yapmak için, önce sol ve sağ ayak modelleri, sonra da bunlarıntahta kalıpları yapılır.Ayakkabı yapımı genellikle sekiz aşamada gerçekleşir.Hayvan derisi, kumaş ya da yapay deriden, ayakkabının sayası ve astarı uygun biçimde kesilir. Sayayı oluşturan parçalar ile astar birbirine dikilir.Ayrıca ayakkabının burnuna sertlik veren parça ile topuğa konulan yumuşak parça da dikilir.Bağcık delikleri bu aşamada açılır ve ayakkabının iç yüzeyine numara ve model kabartmaları yapılır.
İç ve dış taban parçaları ile topuklar hazırlanır. Bunlar genellikle kösele, kauçuk, bunların bileşimi ya da öteki yapay malzemelerden yapılır.Topuklar tahta da olabilir.Parçaların eklenmesiyle oluşan saya, kalıbın üzerine gerilir; iç tabana dikilir ya da çivilerle tutturularak kalıplanır. Saya ve iç taban, kalıcı biçimini alıncaya kadar kalıpta tutulur.Tabanlama aşamasında dış taban sayayla birleştirilir.
Bu işlem dikerek, yapıştırarak, çivileyerek ya da bunlardan birkaçı birden uygulanarak yapılabilir. 1953’te geliştirilen bir işlemle kauçuk, polivinil klorür (PVC) ve poliüretan tabanlar kalıp-baskı yöntemiyle biçimlendirilir ve ayakkabının üst bölümüne tek bir işlemde yapıştırılır.
Topuklama aşamasında topuk ayakkabının tabanıyla birleştirilir ve sonbiçimini alır.
· Bitirme, cilalama, ayakkabıyı kalıptan çıkarma, topuk ve taban yastıklarının yerleştirilmesi işlemlerini içerir.
En son biçimini verme sırasında bağcıklar, fiyonklar ve tokalar takılır. Hiçbir şey zahmetsiz olmuyor.Ayakkabı yapmak ne kadar zahmetliymiş.Karar verdim hiç ayakkabılarımı hunharca kullanmayacağım, onları daha dikkatli kullanacağım…
Benim için mutlaka ayakkabının şık olması önemli, problemli ayaklarım olduğu için en önemsediğim rahat olmasıdır.Bir yerde okumuştum. Günün en güzel saati; bütün gün dar bir ayakkabı ile çalıştıktan sonra eve gelip, ayakkabıları çıkartıp terlikleri giymekmiş. Haklı, hele birde nasır varsa ayağınızda, ya da tırnak batması veya büyüyen kemikler…Rahat bir ayakkabıdan asla vazgeçmeyin derim ve mutlaka özel ayakkabılar alın.Rahat edeceksiniz…
İlgili Haberler
Cumhuriyetin ilanının 101’inci yıl dönümünde kutlamaların İstanbul’daki merkezi bu yıl da Kadıköy oldu. Bağdat Caddesi’nde yapılan Büyük Cumhuriyet Yürüyüşü’ne yüz binlerce kişi katıldı. Yürüyüş sonunda konuşan Kadıköy Belediye Başkanı Mesut Kösedağı “Cumhuriyet bu ülkenin evlatlarının en büyük ve en kıymetli mirasıdır. Bu mirasa sonsuza kadar sahip çıkacağız” dedi Bağdat Caddesi’nde düzenlenen Cumhuriyet yürüyüşleri ile her […]
Bitiyatro ve Nejat İşler’in (Meddah) ortak yapımcılığında Fil Rüyası, 11 Kasım’da Baba Sahne’de prömiyer yapıyor. Günsu Özkarar’ın Galata Perform’un eğitimleri sırasında yazdığı bu oyun, Sınırlar Ötesi Tiyatro 11. Yeni Metin Festivali’nde okuma tiyatrosu olarak gösterime sunuldu. Bir terapist ile danışanın seanslarında ortaya çıkan güven, sadakat ve aşk temaları çerçevesinde bilinçaltına bir yolculukla başlayan oyunda terapiyle […]
İngiliz Sömürüsü ve Zulmüne Karşı Efsanevi Bir Kahramanlık Destanı “İslam’ın Kılıcı” Türkiye’de Vizyona Giriyor: “İslam’ın Kılıcı”, 1 Kasım’da Türkiye sinemalarında izleyiciyle buluşuyor. Aksiyon ve macera dolu bu destansı film, cesur bir savaşçının İslam’ın kutsal değerlerini korumak ve İngiliz sömürüsüne son vermek için çıktığı nefes kesen mücadeleyi anlatıyor. İLGİLİ HABER KÜLLER KÜLLERE İKİNCİ SEZONDA Osmanlı’nın […]
Şair-yazar Ali Asker Barut’un Uzak Patikalar Şarkısı adıyla yeni kitabı yayımlandı. Pikaresk Yayınevi tarafından yayımlanan kitabı şair, “Sondan bir önceki şiirler” olarak değerlendiriyor. Yeni kitabında kederin, gamın sesini daha da yoğunlaştıran Tunceli doğumlu şair Ali Asker Barut, şiirini, çağıyla yüzleşen, çağıyla hesaplaşan bir çizgiye getirmiş durumda. Geçen yıllarda aynı yayınevinden Gam Divanında Keder Şiirleri ve […]