Slot Siteleri

SOSYAL MEDYA HESAPLARIMIZ

MOBİL UYGULAMALARIMIZ

Kadıköy Gazetesi

Paylaş
veya
aşağıdaki bağlantıyı paylaşın:

Birigitte Spiegeler ”Bizans Mavisi”

Yayınlanma:
ABONE OL

Art 350, Bağdat Caddesi, Erenköy’de bulunan galeri mekanında, Mayıs ayı boyunca, Türkiye – Hollanda arasındaki diplomatik ilişkilerin 400. yılı kutlamaları kapsamında Hollanda Kraliyeti Başkonsolosluğu’nun desteği ile sanatçı BrigitteSpiegeler’in‘’ Byzantine Blue / Bizans Mavisi’’ Sergisi’ne ev sahipliği yapıyor. Sergi, 10-31 Mayıs tarihleri arasında ziyaret edilebilir.

 

Philip Peters, sanatçının ‘’Bizans Mavisi’’ sergisi ile ilgili şu yorumlarda bulunuyor: ‘’Bizans mavisi diye bir renk, en azından bildiğimiz bir renk göstergesi olarak, örneğin toprak sarısı, koyu kahverengi ya da Prusya mavisine benzer şekilde, mevcut değildir. Ancak biz bu rengi, BrigitteSpiegeler’in eserlerinden oluşan bir serinin adı olarak bilmekteyiz. Bu seride, mavi rengi gibi Bizans öğeleri hem yer almakta hem de bunlar, aralarındaki ilişki mutlaka uyumlu olmaksızın etkileşim içinde olabilmektedir ve Bizans, hiçbir yerde mavinin bir işlevi veya tonu haline dönüşmemektedir.

 

İlk bakışta, bu eserleri tanımlamak son derece basittir: Bunlar, çoğunlukla kare şeklindeki bir iğne delikli kamera kullanılarak yakalanan görüntülerdir ve görüntünün çeşitli kısımlarında, mavi, çiğ bir pigment şeklinde, su ve mürekkebin ya da su ve pigmentin bir bileşimi olarak uygulanmıştır.

 

Resim hala kurumamışken, bu sefer ‘sıradan’ bir dijital kamerayla bir bütün olarak tekrar fotoğraflanır.‘Übermalung’ vasıtasıyla, orijinal temsilin çeşitli kısımları görülemeyecek şekilde gizlenir ancak bu gizleme, başlıca görsel öğeleri de ortadan kaldıracak kadar yoğun bir şekilde gerçekleştirilmez. Daha ikonoklast bir tamamlayıcı boyanın aksine, iki görsel kaynak arasındaki etkileşimin dinamiğe önem verir; daha orijinal olan görsel, saldırılarak ve imha edilmeyecek, nüanslanarak katmanlanacaktır.

 

Bu serideki fotoğrafların tamamı, farklı geleneklerin ve dinlerin, bir rol oynadıkları ve bazen Ayasofya gibi tek bir yapıyla bile olsa izlerini bıraktıkları bu masalsı, baş döndürücü, yoğun ve modern ama yer yer de harap olmuş bir şehirdir. Doğu ve Batı sınırında geçen hikayelerinve efsanelerin, hem geleceğe umutla bakan hem de geçmişe dair melankoli taşıyan bir fırsatlar ve nostaljiler şehridir.

Mekansal ve zamansal olarak bu derecede şaşırtıcı bir karmaşıklığa sahip bu şey, bu eserde kullanılan malzemeler vasıtasıyla yansıtılmıştır. Her fotoğraf, tanımı itibariyle, çekilmesinin hemen ardından tamamen bitmiş bir anı yakalamaktadır – bu açıdan, fotoğraf, tarihin başlıca malzemesidir. Bu, renkli çalışabilmek mümkün hale geldiğinden beri gözden düşmüş olan siyah beyaz fotoğraflar için daha da doğrudur. İğne delikli kameranın kullanılması da bu etkiyi büyük ölçüde arttırmaktadır:

Hiçbir şey yeteri kadar net değildir, mevcut ‘ton’, yitip gitmiş bir geçmişi andırır, insanlar, kendi geçmişlerini inşa eden hayaletlerdir, dünya ise bir gölge ve sihirdir. Böylesine bir resim bir yadigar gibidir: net olmayan, bulanık, hemen göze çarpan ani detaylar içeren, yakın (çünkü bir anıyı hatırlamak şimdi ve burada gerçekleşir) ama aynı zamanda da sonsuz derecede uzak ve elle tutulamaz (anının konusu kayıp zamandır). Bunu düşleyebiliriz ancak aslında içerisine girip etrafında yürüyemeyiz, ona işaret edebiliriz ancak onu elde edemeyiz.

 

Mavi ise elbette daha görünürdür, daha sonra uygulanmıştır ve bu uygulanma sırası, farklı bir zaman orantısını göstermektedir: bu, “modern” bir andır, figüratif geçmişin üzerine yerleştirilmiş soyut bir formdur, zaten orada olan bir şeye ilişkin bir yorum ya da en azından bir çeşit görsel yanıttır – bazen çelişkiler vücut bulmakta, bazen ise yeni katman da görüntüyle uyumlu olmak istemektedir ve bu sadece bir eserde mümkün olmuştur.

Bunun kısmen nedeni de mavinin uygulanma şekliyle ilgilidir: mavi, kısmen bir detayı veya bir parçayı vurgulamak için dikkatlice uygulanmış (bunu izleyerek ya da sadece kısmen gizleyerek) ve kısmen de rastgele görünecek veya spontane, dağınık, akıtılmış dinamik bir şekilde uygulanmıştır. Mavi rengin uygulanması, dehşetengiz ve donuk görüntüye, fiziksel ve bedensel bir boyut eklemektedir –görüntü, “kişiseldir” ve sanatçının bireysel yaratısı, değişmeyen bir mekana yapılan yaşayan bir katkı, kumda bırakılmış bir ayak izidir.

Söz konusu sitenin geçmişine eklenen bir diğer katman ise şudur: resim hala ıslakken fotoğraflanır ve an uçup giderek tarih olur. Bu şekilde, eserin kendisi de konuya uygun düşmekte, şehrin kendisinin ortaya koyduğu eserin kökenini yankılamaktadır ve (en azından) bunların hepsinin bir taklididir.’’

“Bu sergi, Hollanda ve Türkiye arasındaki diplomatik ilişkilerin 400. yılı kutlamaları kapsamında düzenlenmektedir.”

*Galeri, her gün 11.00-23.00 arası ziyaret edilebilir.

 

İlgili Haberler

Basında Kadıköy
26 Nisan 2024
İSTANBULLULAR, KADIKÖY’DE ATALIK TOHUMLARLA BULUŞUYOR

Kadıköy Belediyesi’nin atalık tohum üretimini korumak, desteklemek ve çoğaltmak amacıyla bu yıl 3.’sünü düzenlediği Kadıköy Tohum Takas Şenliği, 28 Nisan Pazar günü 12.00-17.00 saatleri arasında Selamiçeşme Özgürlük Parkı’nda gerçekleştirilecek. Ziyaretçilere atalık tohumların hediye edileceği şenlikte, 30’dan fazla üretici ve kooperatif de stant açacak. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de sağlıklı gıdaya erişimin önündeki en büyük tehditlerden […]

Büyükşehir
26 Nisan 2024
Galataport İstanbul’a Avrupa Birliği’nden Ödül!

Galataport İstanbul, inşaattan işletme dönemine uzanan çalışmalarında sergilediği çevre dostu yaklaşımla ödülleri arasına bir yenisini ekledi. Dünyadaki okyanus ve denizleri kurtarmayı hedefleyen BlueMissionMed Koordinasyon ve Destek Hareketi, Galataport İstanbul ekibinin faaliyetlerini “Çevreye Duyarlı Girişimci ve Kişilik” ödülüyle taçlandırdı.   İstanbul’un dünyaya denizden açılan kapısı Galataport İstanbul, geniş ödül yelpazesine bir yenisini daha ekledi. İnovatif projeleri […]

Belediye
26 Nisan 2024
İBB Başkanı İmamoğlu, 23 Nisan’da Koltuğunu Ali Selim Metli’ye Devretti

BAŞKANI METLİ’DEN İLK TALİMATLAR: OKULLARA ÖĞRENCİ DOLAPLARI YAPILSIN, HER OKULDA YEMEKHANE OLSUN İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın 104’üncü yıldönümünde koltuğunu, ilkokul 3. sınıf öğrencisi Ali Selim Metli’ye devretti. Başkan Metli’nin ilk talimatları, “Bütün okullarda öğrenci dolapları yapılmasını istiyorum. Çünkü, çantalarımızı taşımakta zorlanıyoruz. Bir de okullarımızda yemekhaneler olmasını istiyoruz. Bize […]

Belediye
26 Nisan 2024
İBB, 23 Nisan kutlamasını Üsküdar Meydanı’nda yaptı

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı kentin farklı noktalarında gün boyu süren organizasyonlarla kutladı. Bu programların birçoğuna katılan ve 23 Nisan coşkusuna ortak olan İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, bayramın finalini Üsküdar Meydanı’nı dolduran İstanbullularla birlikte yaptı. Eşi Dr. Dilek Kaya İmamoğlu’yla birlikte el ele sahneye çıkan İmamoğlu’na, 15 farklı ülkeden […]