Slot Siteleri

SOSYAL MEDYA HESAPLARIMIZ

MOBİL UYGULAMALARIMIZ

Kadıköy Gazetesi

Paylaş
veya
aşağıdaki bağlantıyı paylaşın:
Anasayfa Genel Manşet

Bugünün Kazananı Yarının Kaybedeni Olabilir

Yayınlanma:
ABONE OL

Kadınların hayır diyemediği günler…

Hayır diyebilmenin lüks olduğu.

Bu durum bu günlerde mi böyle yoksa hep mi böyleydi görmemiz için biçilmiş kaftan bir oyun var sezonda.

Üstelik konunun evrenselliğine de vurgu yapıyor, çünkü metin Avustralyalı bir yazarın elinden çıkıyor. Suzie Miller’ın kaleme aldığı Prima Facie 2018 Griffin Ödüllü ve ilk sahnelendiğinde büyük yankı uyandırıyor.

Ardından yazar oyunun bir de İngiltere versiyonunu yazıyor ve hukukta “Suçluluğu kanıtlanana kadar herkes masumdur.” ilkesi ile yola çıkıyor.

Ama nedense bu ilke cinsel saldırı davalarında tam tersi şekilde işliyor. Işte tam da burada duruyor oyunun seyirci ile kurduğu iletişim, kadınların bu koşullarda ne hissettiği, nasıl başa çıkmak zorunda kaldığı ve nasıl yalnız kaldığını gösteriyor bize.

Tek kişilik dev bir performans sergileyen Olcay Yusufoğlu da bunu başarıyla aktarıyor. Oyuncunun hikayedeki kadınla oldukça özdeşleşerek oynadığı oyun, kadının iç dünyası ile hukuksal bir dille gerçek dünyanın resmiyeti ve içsel dünyanın gelgitleri içinde bir denge kurdurtmaya çalışırken bir taraftan da bizi sarsıyor.

Bir kadının iç ve dış dünyası arasında nasıl bir çıkmaza girebileceğini artan bir gerilimle izliyoruz. Çiçeği burnunda bir tiyatro olan Eksi On Altı bu anlamda epey cesur ve yenilikçi. Oyuncu Onk Ajans’ın senaryoları arasında bulduğu bu oyunu hemen Türkiye’de sahneleme hayalini kuruyor ve böylece oyunun prömiyerini üstlenmiş oluyor.

Çoğunlukla gençlerden oluşan ekip de prömiyerin altından başarıyla geliyor. Yönetmen koltuğunda Hakan Atalay’a, yapımcı koltuğunda ise Çağrı Çetin’in ismine rastlıyoruz. Avukat bir kadının gözünden bir gerçeği farklı bakış açılarıyla yansıtan böyle bir oyunu bu dönemde izlemek hem erkek, hem de kadın seyirci için çok anlamlı.

Toplumun her kesiminin bulunan çatlaktan su gibi aktığı bu günlerde, o çatlaklara bir ilaç niteliğinde bu oyunlar. Önce bu problemler karşısında bir silkelenelim, sonra da çözüm bulma gücü bulalım diye…

Oyunun tek kişilik dev kadro olmasına gelince, hikaye boyunca varlığını ensemizde hissettiğimiz erkek, neden bir karakter olarak da izlenmiyor diye sorabiliyor insan.

Yazar neden bir erkek oyuncunun da mevcut olmasını istemedi ya da yönetmen mi tercih etmedi soruları bu sorgulamayı izleyebiliyor.

Bu noktada şiddet yönelimindeki erkekliğin aslında nasıl bir kaçak dövüş sergilediğini, varolamamanın sancısını buralardan çıkardığını da tekrar algılayabiliyoruz.

Erkeği görememek ve sadece meselenin içinde dinlemek aracılığıyla da kadının nasıl yalnız kaldığını ve belki de sembolik olarak devlet tarafından da yalnızlaştırıldığını hissedebiliyoruz. Hayatta olduğu gibi sahnede de tek başına kadın.

Tüm bunları büyük bir özveri ve incelikle gösterdiği için Eksi On Altı bizi yalnız hissettirmiyor.

Perde arkasındaki isimler sırasıyla şöyle:

Yazar: Suzie Miller
Çevirmen: Nazlı Gözde Yolcu
Yardımcı Yönetmen: Seray Akülker
Yönetmen Yardımcısı: Semih Değirmenci
Asistan: Senem Berfin Batun
Işık Tasarım: Ayşe Sedef Ayter
Afiş Tasarım: Sefa Pala
Ses-Müzik Tasarım: Katia Merdinoğlu
Dijital Görsel Tasarım: Hazal Isabelle Hanquet
Mapping: Nargiz Mammadli
Dekor-Kostüm Tasarım: Tiyatro -16
Prodüksiyon: Tiyatro -16
Medya Sponsoru: @kafaradyo

Oyunu sezon içinde yakalayabilmek için tiyatronun instagram sayfasını takip edebilir ve Prima Facie öyküsünü farklı sahnelerde izleyebilir, duygularınızla yüzleşme deneyimini yaşayabilirsiniz.

Kaçırmayın ve bağımsız tiyatroları desteklemekten asla vazgeçmeyin derim.

Şimdiden iyi seyirler!

author avatar
Günsu ÖZKARAR
Günsu Özkarar 1987 doğumlu Günsu Özkarar, 2008 yılında Bilkent Üniversitesi Müzik ve Sahne Sanatları Fakültesi Viyola Ana Sanat Dalı’ndan “Onur Derecesi” ile mezun olup, İsviçre’ye taşındı. Bir taraftan Hocshule der Künste Bern’de yüksek lisans yaparken, bir taraftan da Orchester der HKB, Schweizer Jugend Sinfonie Orchestra, The Women Orchestra of Switzerland’da çalarak, Avrupa’nın farklı şehirlerinde konserler verdi. Yurda döndükten sonra İstanbul Üniversitesi Devlet Konservatuarı’nda Sanatta Yeterlilik çalışmalarını tamamlayıp, bitirme tezi “Tarihsel Süreçte Gelişen Viyola Ekolleri”ni kitap olarak yayınladı. Yazı ile yolu Artemis Yayınları‘nda staj yapması ile kesişti ve Mario Levi ile Yaratıcı Yazarlık çalıştı. “Küflü Virgül’ isimli bir öykü kitabı olan Özkarar, üç yıl da Milliyet Sanat’ta çalışarak, yayıncılığı yakından öğrenme fırsatı yakaladı. Hayat mottosu; “herkes tutkusunun peşinden gitmeli.”

İlgili Haberler

Basında Kadıköy
26 Nisan 2024
İSTANBULLULAR, KADIKÖY’DE ATALIK TOHUMLARLA BULUŞUYOR

Kadıköy Belediyesi’nin atalık tohum üretimini korumak, desteklemek ve çoğaltmak amacıyla bu yıl 3.’sünü düzenlediği Kadıköy Tohum Takas Şenliği, 28 Nisan Pazar günü 12.00-17.00 saatleri arasında Selamiçeşme Özgürlük Parkı’nda gerçekleştirilecek. Ziyaretçilere atalık tohumların hediye edileceği şenlikte, 30’dan fazla üretici ve kooperatif de stant açacak. Dünyada olduğu gibi ülkemizde de sağlıklı gıdaya erişimin önündeki en büyük tehditlerden […]

Büyükşehir
26 Nisan 2024
Galataport İstanbul’a Avrupa Birliği’nden Ödül!

Galataport İstanbul, inşaattan işletme dönemine uzanan çalışmalarında sergilediği çevre dostu yaklaşımla ödülleri arasına bir yenisini ekledi. Dünyadaki okyanus ve denizleri kurtarmayı hedefleyen BlueMissionMed Koordinasyon ve Destek Hareketi, Galataport İstanbul ekibinin faaliyetlerini “Çevreye Duyarlı Girişimci ve Kişilik” ödülüyle taçlandırdı.   İstanbul’un dünyaya denizden açılan kapısı Galataport İstanbul, geniş ödül yelpazesine bir yenisini daha ekledi. İnovatif projeleri […]

Belediye
26 Nisan 2024
İBB Başkanı İmamoğlu, 23 Nisan’da Koltuğunu Ali Selim Metli’ye Devretti

BAŞKANI METLİ’DEN İLK TALİMATLAR: OKULLARA ÖĞRENCİ DOLAPLARI YAPILSIN, HER OKULDA YEMEKHANE OLSUN İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nın 104’üncü yıldönümünde koltuğunu, ilkokul 3. sınıf öğrencisi Ali Selim Metli’ye devretti. Başkan Metli’nin ilk talimatları, “Bütün okullarda öğrenci dolapları yapılmasını istiyorum. Çünkü, çantalarımızı taşımakta zorlanıyoruz. Bir de okullarımızda yemekhaneler olmasını istiyoruz. Bize […]

Belediye
26 Nisan 2024
İBB, 23 Nisan kutlamasını Üsküdar Meydanı’nda yaptı

İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı’nı kentin farklı noktalarında gün boyu süren organizasyonlarla kutladı. Bu programların birçoğuna katılan ve 23 Nisan coşkusuna ortak olan İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, bayramın finalini Üsküdar Meydanı’nı dolduran İstanbullularla birlikte yaptı. Eşi Dr. Dilek Kaya İmamoğlu’yla birlikte el ele sahneye çıkan İmamoğlu’na, 15 farklı ülkeden […]